U Papiru Ipuwer: I dece pesti egiziani in fonti extra-bibliche

U Papiru Ipuwer: I dece pesti egiziani in fonti extra-bibliche
Image: wikimedia

Un Lamentu descrive a più grande catastrofa naziunale in Egittu è e so conseguenze. Di Kai Mester

A storia biblica pò ancu esse tracciata abbastanza bè in fonti extra-bibliche torna à u rè David. Dunque, a Bibbia ùn hè micca rifiutata cum'è una fonte storica ancu da i stòrici atei. Ma quandu si tratta di avvenimenti durante u tempu di i ghjudici è prima, e cose diventanu difficili.

Ci hè veramente riferimenti storichi extra-biblichi à l'avvenimenti biblici di quellu tempu?

L'egittulugia hè una branca di ricerca ben studiata è si crede chì hà scupertu qualcosa di u populu d'Israele in Egittu à l'epica di Ghjiseppu è Mosè. Pensu chì ella hà ancu. Ma a sequenza di i faraoni è a so ducumentazione nantu à iscrizioni è papiri hè una materia cusì cumplessa chì l'incertezze fermanu sempre.

"Cumu amu a to lege! Pensu tuttu u ghjornu. « (Salmu 119,97:XNUMX) Qualchidunu chì ama a lege di Diu, a Torah di i cinque libri di Mosè, quant'è l'autore di stu salmu, hà certamente dumandatu a quistione: Quale eranu in realtà? Faraoni chì guvernavanu in u tempu di Ghjiseppu è Mosè ? Quale era a mamma adottiva di Mosè ? Ghjiseppu, Mosè, e dece pesti è l'Esodu ùn sò micca citati in ogni locu in a storia extra-biblica?

Quale era a mamma adottiva di Mosè ?

Mentri a cronologia tradiziunale egiziana pone l'iniziu di u periodu faraonicu da u 3000 aC, una teoria più recente assume chì i faraoni guvernanu in parte in parallelu. Questu averia ridutta u tempu di i faraoni è ùn saria micca ghjuntu finu à circa 2000 aC. Cristu cuminciò.

Sì i tradiziunalisti sò curretti, allora u famosu faraone Hatshepsut, chì posava cum'è un faraone maschile, seria veramente u megliu candidatu per a principessa chì tirò Mosè da u Nilu. In questu casu, Mosè pò esse statu u senenmut egizianu chì hà sappiutu da a miseria à i più altu pusizioni di a corte è era u cunfidatu più vicinu di Hatshepsut, ma di colpu è inexplicablemente sparì da a scena. Tuttavia, e mummie di i so genitori "Ramose" è "Hatnofer" (Amram è Jochebed?) sò stati truvati in una tomba simplice. Sò morti quand'ellu era digià coregent à Faraone è sò dunque datu una sepultura onorevoli da ellu ? Ma a tomba di Senenmut hè stata distrutta è a so mummia ùn hè mai stata truvata. Questu s'accorda cù u fattu chì u crimine è a fuga di Mosè avianu purtatu disgrazia à l'Eggittu è chì a ghjente vulia sguassà a so memoria.

In ogni casu, se a nova teoria hè curretta, u primu faraone egizianu Nofrusobek da a 12a dinastia puderia esse a mamma adottiva di Mosè. A cuntrariu di Hatshepsut, ùn hà micca negatu u so sessu cum'è regnu. Ma ancu ùn hà datu nascita à un eredi di u tronu. U so babbu Amenemhat III, chì hà regnu quasi 50 anni, hà avutu longu un co-regent Amenemhat IV, cridutu da parechji per esse Mosè, versu a fine di u so regnu. Perchè ancu di colpu sparì da a scena di novu, pocu prima di Amenemhet III. mortu. In l'absenza di un successore maschile, Nofrusobek ascende à u tronu.

In ogni casu, u volu di Mosè à Madian deve avè suscitatu u prublema di successione. Cume a morte di u primu natu in a decima pesta è di u faraone in u Mari Rossu. Ùn saria micca surprisante, dunque, chì l'Egiziani avianu ritucatu a so storiografia munumentala per dissimulà sta incredibile perdita di faccia. Forse hè per quessa chì l'Egiziani ùn anu micca facilitatu per i studienti per truvà Mosè è l'Esodu in fonti extra-bibliche.

Dating u Papiru Ipuwer

Ma u papiru Ipuwer si distingue per u so cuntenutu onestu. Perchè nulla altru in i registri egiziani hè scritta una catastrofa cusì gigantesca.

U so nome ufficiale hè Papyrus Leiden I 344 è si trova in u Rijksmuseum van Oudheden in Leiden. Paleograficamente, a copia hè in u 19./20. A dinastia faraone data dunque dopu à a 18a dinastia, à quale sò assuciati (in ordine alfabeticu) i famosi nomi Ahmose, Amenhotep (Amenhotep), Akhenaton, Hatshepsut, Nefertiti, Thutmose è Tutankhamon. Sicondu a datazione tradiziunale, sta dinastia stende l'anni 1550-1292 aC. è cusì ancu u tempu di l'Esodu biblicu. Perchè a Bibbia scrive chì l'esodu da l'Eggittu hà fattu esattamente 480 anni prima di a custruzzione di u tempiu di Salomone, vale à dì in l'annu 1446 aC. (1 Re 6,1:XNUMX).

Qualunque cronologia sceglite di seguità. U Papiru Ipuwer ùn hè micca prima di a data biblica per l'Esodu. Allora ùn deve esse nunda di male à vede cum'è un lamentu per i deci pesti biblichi chì anu purtatu a cultura egiziana à l'orlu di l'abissu. Lascemu solu alcuni estratti di travaglià nantu à noi.

Cuntenuti di u Papiru Ipuwer

I
I lamenti virtuosi : Chì hè accadutu in paese ? … u I tribù di u desertu sò diventati egiziani in ogni locu ... Ciò chì l'antenati anu predicatu hè rializatu ... A terra sbocca d'alleati ... U Nilu sbocca i so spondi, ma nimu lava u campu dopu. Ognunu dice: "Ùn sapemu micca ciò chì succede à a terra. " E donne sò sterili... ùn nascenu più omi per via di e cundizioni in u paese.

II
Les pauvres ont subitement des richesses... l A pesta hè in tutta a terra, u sangue hè in ogni locu, a morte ùn manca ... Parechji morti sò intarrati in u fiume. U fiume una tomba, u locu d'imbalsamazione di un fiume. I nobili sò in bisognu, ma i poveri sò pieni di gioia. Ogni cità dice : « Opprimemu i putenti ! » ... Ci hè a sucietà in tuttu u paese è ùn ci hè nimu chì i so vestiti sò bianchi in questi tempi. A terra si gira cum'è a rota di varame. U ladrone hà ricchezze ... da veru, u fiumu hè diventatu sangue, ma a ghjente ne beie... Di sicuru chì e porte, i pilastri è i mura sò stati brusgiati... E cità sò state distrutte è l'Altu Egittu hè diventatu un desertu viotu... Sicuramente ci hè poca ghjente è in ogni locu a ghjente si intarra u so. fratelli.

III
In verità, u desertu s'hè spargugliatu in tutta a terra... è i stranieri sò ghjunti in Egittu... Egiziani ùn sò più. E donne schiavi portanu collane d'oru è di lapislazzuli, d'argentu è di turchese, di cornalina è d'ametista... Ci manca l'oru... a materia prima hè finita. ... U palazzu hè statu saccheghjatu ... Mancanu di granu, di carbone, di frutti è di legnu... Perchè u tesoru senza ingressu ? … Chì pudemu fà ? rovina in ogni locu ! A risa hè cessata... geme è lamenti in tutta a terra.

IV
Senior è nimu ùn si ponu più distingue. In verità, i grandi è i chjuchi dicenu: "Vogliu more." I zitelli dicenu: "Ùn avissi micca esse natu". I prìncipi sò sbattuti contr'à i muri … Ciò chì era vistu eri hè andatu; a terra geme da a so debulezza cum'è quandu u linu hè tagliatu... Quelli chì ùn anu mai vistu a luce di u ghjornu si n'andò senza ostaculi... Tutti i schiavi sò liberi di parlà. È se a so padrona parla, a disturba. Di sicuru l'arburi sò cascati è spogliati di i so rami.

V
A torta manca per a maiò parte di i zitelli; ùn ci hè manciari... I grandi paisani sò fami... In verità u sangue caldu dice : "Se sapia induve hè Diu, u serviria." I corridori si battenu per arrubà i ladri. Tutta a pruprietà hè purtata. veramente, l'animali pienghjenu; i bovini si lamentanu circa u statu di u paese. veramente, I prìncipi sò sbattuti contr'à i muri ... Di sicuru u terrore ammazza; u spavintatu ferma ciò chì hè fattu contr'à i vostri nemici. I pochi sò cuntentati... In verità, i schiavi... in tutta a terra. L'omi campanu in agguatu finu à chì u vagabunu notturnu passa. Allora saccheghjanu e so cose. L'anu battutu cù bastone è l'anu tombu. Di sicuru, ciò chì era vistu eri hè andatu, a terra geme da a so debulezza cum'è quandu u lino hè sputatu.

VI
veramente, In ogni locu l'orzu hè sguassatu è a ghjente manca di vestiti, spezie è oliu. Tutti dicenu: "Ùn ci hè nunda." U magazzinu hè viotu è i so guardiani sò falati... U servitore hè diventatu u maestru di i servitori... I scritti di i scribi sò distrutti... I figlioli di i putenti sò ghjittati in carrughju.

VII
Eccu, sò accaduti e cose chì ùn sò micca accadute per un bellu pezzu; u rè hè statu destituitu da a folla ... Per piacè riferite, L'Egittu hè cascatu versendu l'acqua, è quellu chì hà versatu l'acqua in terra hà purtatu a miseria à i forti. Eccu, a serpente hè sguassata da u so pirtusu, è i sicreti di i rè di l'Altu è u Bassu Egittu sò revelati... Eccu, quelli chì una volta avianu vestiti sò avà vistuti di stracci. Ma quelli chì ùn puderanu micca tesse per elli prima avà avà u linu finu. Eccu, quellu chì prima ùn pudia micca custruisce una barca per ellu stessu avà pussede una flotta... Eccu, quellu chì ùn cunnosci micca a lira prima, avà pussede un arpa.

VIII
Eccu, chì prima ùn avia micca pruprietà, avà hà ricchezze è i putenti u lodanu. Eccu, i poveri di a terra sò diventati ricchi... Eccu, i schiavi sò diventati maestri, chì una volta eranu messaggeri, avà mandanu unu di i soi... Quelli chì ùn si pudianu macellari prima. avà macellanu i tori ...

http://www.reshafim.org.il/ad/egypt/texts/ipuwer.htm

Lascià una Comment

U vostru indirizzu email ùn esse publicatu.

Aghju accunsentutu à l'almacenamiento è u trattamentu di e mo dati secondu EU-DSGVO è accettà e cundizioni di prutezzione di dati.